12 Kesilapan Sewaktu Menjawab Peperiksaan

Berikut ialah perkara yang sangat penting untuk diambil berat oleh ibubapa. Digalakkan ibu bapa menasihati anak mereka terhadap 12 kesilapan yang kerap dilakukan sewaktu menjawab soalan peperiksaan.

Kalau kita semak semula keputusan peperiksaan anak dalam SAPS Online, kita akan dapati banyak markah yang sepatutnya mereka dapat dengan lebih baik.



Analisis ibubapa sangat penting dalam memastikan anak-anak mendapat panduan yang jelas mengenai pembelajaran setiap subjek yang perlu difokuskan.


1. Over Confident sewaktu menjawab

2. Menjawab soalan mengikut apa yang diketahui bukan mengikut kehendak soalan

3. Tulisan yang comot

4. Tergesa-gesa mengejar masa

5. Memilih jawapan sebelum habis baca soalan

6. Meletakkan harapan yang terlalu tinggi

7. Panik yang tidak terkawal sehingga ganggu fokus

8. Risau yang teramat terhadap kegagalan

9. Tidak urus masa dengan betul

10. Memindahkan pilihan jawapan yang tidak betul : jawapan yang dipilih A tetapi menandakan jawapan di kertas jawapan C : akibat cuai

11. Menukar pilihan jawapan di saat akhir.

12. Keluar ke tandas ketika peperiksaan sedang berlangsung tanpa sebab yang munasabah.


Semoga kita mengambil berat terhadap 12 perkara ini dan memberi peringatan kepada anak-anak kita. Data ini diambil daripada SAPS IbuBapa KPM melalui kajian yang dilakukan oleh mereka.

Semoga anak-anak kita mendapat keputusan yang terbaik dalam bidang akademik dan kehidupan kelak insyaAllah. Tinggalkan komen anda dibawah, berikan cadangan dan pendapat untuk penulisan di blog ini. Terima kasih.

Ikhlas daripada,

SAPSIBUBAPA

0 comment... add one now